021 33328750 © THE ART OF PROGRAMMING -
آموزش مقدماتی سئو - قسمت دهم

متاتگ ها

متاتگ ها در اصل به عنوان یک واسط برای انتقال اطلاعات محتوای سایت در نظر گرفته شده اند. در ادامه بعضی از متاتگ های ساده را با یک توضیح کوتاه از کاربرد انها لیست کرده ایم.

 



متاتگ robots
متاتگ robots می تواند برای مدیریت فعالیت های ربات های جستجوگر استفاده شود(برای همه ی جستجوها) برای هر صفحه به طور جداگانه عمل می کند. اینجا چند ارزش است که این متاتگ ها قبول می کنند:


Index/noindex به جستجوگر اعلام میکند که یک صفحه باید جستجو شود یا نه و باید در جستجوگر ذخیره شود یا نه. اگر شما از “noindex” استفاده کنید صفحه شما در جستجوگر ذخیره نمی شود. به صورت پیشفرض ، موتورهای جستجوگر همه ی صفحات رو نگه داری می کنند، بنابراین استفاده از “index” در این متاتگ مهم نیست.


Follow/nofollow به جستجوگر اعلام میکند که لینک های موجود در صفحه باید جستجو شوند یا خیر. اگر شما “nofollow” را انتخاب کرده باشید جستجوگر به لینک های موجود در صفحه کاری ندارد. بصورت پیشفرض همه ی صفحات صفت “follow” دارند.

Noarchive باعث می شود تا دیگر موتورجستجوگر صفحه را cache نکند. موتورهای جستجوگر به صورت پیشفرض ، یک نسخه قابل نمایش از همه ی صفحاتی که جستجو می کنند ، نگه داری می کنند. این برای زمانی است که سایت شما به هر دلیلی در دسترس نیست، در این زمان کاربر می تواند از نسخه ای که موتور جستجوگر در سرورهای خود cache کرده استفاده و سایت شمارا مشاهده کنند.


Nosnippet به موتورجستجوگر اعلام می کند که لازم نیست متنی برای توصیف صفحه در ادامه ی titleو url در نتایج جستجو نمایش دهد.


Nooodp/noydir تگ های ویژه ای هستند که به موتورجستجوگر می گویند تا توضیحات صفحه را از open directory project(dmoz) یا یاهو برای نمایش در نتایج جستجو دریافت نکند.

 



Meta Description
متاتگ description یک توضیح کوتاه درباره محتوای صفحه است. موتورهای جستجوگر از کلیدواژه ها یا عبارات موجود در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمی کنند. اما این متاتگ منبع اصلی متنی است که در نتایج جستجوی زیر لینک سایت نمایش داده می شود.
این متاتگ همچنین میتواند بحث تبلیغاتی باشد و کاربران را از نتایج جستجو به سایت شما جذب کند. تهیه کردن یک توضیحات خوانا به همراه کلیدواژه ها می تواند باعث شود که کاربرانی که سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می کنند بیشتر جذب سایت شما شوند.
این متاتگ میتواند به هر اندازه ای باشد. اما جستجوگر عموما به اندازه 160 کاراکتر اول از آن را جدا و در نتایج جستجو نمایش می دهد. پس همیشه مراقب این محدودیت باشید.
متاتگ های کم اهمیت تر

 


متاتگ <a href="http://taop.ir/article.php?id=65">keywords</a>: این متاتگ امروزه ارزش چندانی برای موتورهای جستجوگر ندارد و می توان گفت بی استفاده شده است. برای اطلاعات بیشتر از اینکه چرا این متاتگ بی استفاده شده این مقاله را بخوانید.


ساختار لینکی

url ها یا آدرس های مطالب بر روی وب (url ها) از دیدگاه موتورهای جستجوگر ارزش زیادی دارند.
از زمانی که موتورهای جستجوگر url ها را در نتایج جستجو نمایش می دهند، آنها می توانند باعث کلیک شدن و جذب کاربر شوند. همچنین url ها برای رتبه بندی مطالب استفاده می شوند. و اگر در url کلیدواژه هایی که جستجو می شوند قرار داشته باشند، موتور جستجوگر برای آن صفحه ارزش ویژه ای قائل می شود. این url ها در address bar مرورگر نیز نمایش داده می شوند.



قواعد ساخت url
 

برآورده کردن نیاز
در ذهن خود، خود را به جای کاربر قرار دهید و به url صفحه نگاه کنید. اگر شما به آسانی و به سرعت توانستید متوجه محتوای صفحه شوید و تاحدودی محتوا را حدس بزنید، آدرس صفحه وب شما در وضعیت خوبی است.

 

خلاصه تر، بهتر


همانطور که گفتیم داشتن آدرسی که محتوای صفحه را توصیف کند بسیار مهم است. در ادامه بیان می کنیم که کم کردن تعداد slash های آدرس اینترتی به کوتاه تر شدن آدرس کمک می کند. و همچنین موتورهای جستجوگر برای نمایش ادرس نیز محدودیت دارند ، پس بهتر است تا حد ممکن ادرس را کوتاه کنید که به طور کامل تر در نتایج جستجو نمایش داده شود.
استفاده از کلیدواژه ها مهم است(اما استفاده زیاد از آن بسیار خطرناک است!)
اگر صفحه شما هدف خاصی دارد و به کلمه یا عبارت خاصی اشاره می کند، مطمئن شوید که آن کلیدواژه در آدرس نیز موجود است.
مواظب باشید تا با استفاده از چند کلید واژه در ادرس، برای اهداف سئو غرق نشید   استفاده زیاد میتواند باعث شود که در نتایج جستجو نمایش داده نشوید و در نتیجه به عنوان اسپم شناخته شوید.


برو بریم ایستا(static)!


بهترین ادرس اینترنتی آن آدرسی ست که برای انسان قابل فهم باشد و پر از پارامتر و عدد و نماد های مختلف نباشد. استفاده از تکنولوژی هایی مثل mod_rewrite در آپاچی شما به آسانی می توانید ادرس های دینامیک مثل

http://taop.ir/article.php?id=66

را به ادرس های قابل فهم تری مثل

http://taop.ir/blog/آموزش-سئو

تبدیل کنید.حتی یک پارامتر ساده در ادرس هم میتواند باعث کاهش رتبه و index نشدن صفحه شود.

 

استفاده از خط تیره برای ایجاد فاصله بین کلمات
همه ی برنامه های تحت وب کاراکترهایی مثل آندر لاین(_)، علامت جمع( )،یا فاصله(space) را در ادرس اینترنتی یک روش تفسیر می کنند. پس از خط تیره( – ) برای جداکردن کلمات استفاده کنید.

 

تست