7 ویژگی کلیدی مهم که فروشگاه های اینرنتی باید داشته باشند

در مقاله امروز می خواهیم در مورد 7 ویژگی کلیدی فروشگاه های الکترونیکی بحث کنیم. اگر شما مالک یک فروشگاه الکترونیکی هستید، لازم است در مورد مطالبی که امروز در این مقاله عنوان می کنیم به روز باشید. این ویژگی ها در واقع درخواست های مشتریان از فروشگاه های الکترونیکی است که از آنها تجربه خرید دارند.
عصر عصر اینترنت است و در حال حاضر تقریبا همه چیز را می توان در اینترنت پیدا کرد. همگی این اعتقاد را داریم که اینترنت همه جنبه های زندگی انسان را ساده کرده است اما خرید آنلاین یکی از پررنگ ترین نمود های اینترنت در زندگی انسان می باشد. 
در جهانی که همگی به فکر صرفه جویی در زمان و هزینه انجام امور خود می باشند، خریداران شروع به انجام خریدهایشان بصورت آنلاین کرده اند. این به این معناست که اگر شما یک تاجر هستید که تلاش می کنید خریداران اینترنتی را جذب کسب و کار خود کنید، بایستی فروشگاه خود را مجهز به ویژگی های کلیدی ای را که در زیر آنها را معرفی کرده ایم، کنید.


1-نمایش فروشگاه در موبایل
 

نمایش فروشگاه در موبایل
 

خریداران اینترنتی لازم است بتوانند به راحتی محتوای فروشگاه آنلاین شما را در ابزار های مختلف ببینند. منظور از ابزار های مختلف، موبایل، تبلت و کامپیوتر می باشد. این یعنی  طراحی وب سایت شما به گونه ای باشد که محتوای سایت در موبایل، کامپیوتر و تبلت به هم نریزد. لازمه این امر این است که قالب وبسایت شما بصورت رسپانسیو طراحی شده باشد و در هر زمان و هر مکان براحتی بتوان مطالب آن را مشاهده کرد.
قالب های قدیمی سایت ها آنقدر انعطاف پذیر نیستند که بتوانند نحوه نمایش خود را بر اساس اندازه صفحه نمایش ابزار های مختلفی که امروزه وجود دارند، تطبیق دهند. طراحی رسپانسیو قالب راه حلی بود برای برطرف کردن این مشکل. طراحی قالب بصورت رسپانسیو حتی بر روی سئوی سایت شما هم تاثیر مثبت دارد. خریداران الکترونیکی خواستار این هستند که فروشگاه الکترونیکی شما بطور صحیح و بدون وقفه بر وی موبایل هم باز و نمایش داده شود. آنها می خواهند همانطور که در کامپیوتر های شخصی با وب سایت کار می کنند و خرید های خود را انجام می دهند، در موبایل هم بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.


2- دسته بندی دقیق محصولات

 

دسته بندی دقیق محصولات
 

شاید بتوان گفت اولین دغدغه تحلیل گران سیستم های نرم افزاری فروشگاه الکترونیکی این است که امکان دسته بندی محصولات را به چه صورت پیاده سازی نمایند. هر فروشگاه آنلاینی باید محصولاتش را بصورت دسته بندی شده به خریدارانش عرضه کند. محصولات و حتی محتویات دسته بندی شده این امکان را به کاربر می دهد که خیلی راحت تر و سریعتر بتواند کالا یا خدمت مورد نظر خود را پیدا کند. دسته بندی محصولات باعث می شود فروشگاه آنلاین شما محتوایی ساختار یافته داشته باشد و این امر مزایای زیادی دارد. این مزایا هم برای مشتری است که راحت تر محصول مورد نظر را یافت می کند هم برای فروشنده است که مدیریت وبسایت را راحت تر انجام می دهد و هم از لحاظ سئو سایت تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه سایت شما در موتور های جستجو دارد.


3-حمل و نقل رایگان یا ارزان

 

ارسال رایگان محصول
 

سال گذشته موسسه UPS یک مطالعه موردی عظیم بر روی تجربه مشتری ها از خرید آنلاین انجام داد که نام آن را “Pules of Online Shpper”  نامید. در این مطالعه گسترده، 81 درصد از خریداران آنلاین، هم عقیده بودند که مهم ترین ویژگی یک فروشگاه الکترونیکی این است که حمل و نقل کالا را بصورت رایگان برای مشتری انجام دهد. گزینه ی دیگری که در این مطالعه امتیاز بالایی را کسب کرد، ارائه یک هزینه تخمینی از حمل و نقل کالا برای مشتری بود. یعنی مشتری قبل از این که خرید خود را نهایی کند، هزینه تخمینی حمل و نقل کالا را بداند و بر این اساس خرید خود را نهایی کند. در قروشگاه های الکترونیکی بسیار پیش آمده که مشتریان از قیمت خود محصول رضایت داشته اند و قصد خرید محصول را داشته اند. بر این اساس محصولات را به سبد خرید خود در فروشگاه اضافه کرده اند اما زمانیکه هزینه حمل و نقل محصول را دیده اند، از نهایی کردن هزینه سبد خود منصرف شده اند و خرید خود را نیمه کاره رها کرده اند. بنابراین اگر می خواهید خرید مشتریان را به حداکثر برسانید باید استراتژی های کاربردی برای کاهش هزینه حمل و نقل محصول در فروشگاه الکترونیکی خود داشته باشید. 
اما گزارش دیگری که از تحقیق بدست آمد مطمئنا شما را شگفت زده می کند. نتیجه این گزارش نشان میدهد که کسب و کار های الکترونیکی چقدر می توانند منعطف باشند. حدود 58 درصد از خریداران فروشگاه های الکترونیکی راضی بودند که محصولات بیشتری را به سبد خریدشان اضافه کنند و در عوض هزینه حمل و نقل آنها کاهش یابد. این یعنی یک استراتژی جدید برای فروشگاه الکترونیکی.
اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین باشید، نتیجه این اطلاعات برای شما چه خواهد بود؟ اگر حمل و نقل رایگان یا ارزان برای مشتریان خود فراهم کنید، می توانید موفقیت خود را تضمین کنید. مشتریان شما برای اینکه هزینه حمل و نقل کالاهایشان رایگان شود، محصولات زیادی را به سبد خریدشان اضافه می کنند. این تنها روش مانور دادن بر روی هزینه حمل و نقل برای جذب مشتری نیست. راه های زیادی وجود دارد که بتوانید مشتریان را مجاب به خرید بیشتر نمایید.


4-منوهای پیشرفته و جستجوی کاربردی
 

منو تمیز و خاص
 

از کجا بفهمیم فروشگاه الکترونیکی ما کاربر پسند است؟ یک راه ساده این است که از تعداد از دوستان قابل اعتماد خود بخواهیم چرخی در فروشگاه الکترونیکی ما بزند. سپس نظر او را جویا شویم. این روش ساده معمولا نادیده گرفته می شود ولی می تواند بازخورد بسیار خوبی به ما بدهد. فروشگاه الکترونیکی شما باید به گونه ای طراحی شده باشد که خرید برای مشتری نسبت به خریدش از یک فروشگاه سنتی، راحت تر باشد. 
نرم افزاری که با آن فروشگاه الکترونیکی خود را راه اندازی کرده اید باید امکان منوهای ساده و کاربردی را برای کاربران سایت شما فراهم کند تا کاربران به راحتی بتوانند بخش های مختلف سایت را پیمایش و مرور کنند. اگر پلتفرمی که استفاده می کنید این ابزار را در اختیار شما قرار نمی دهد، زمان آنست که خود را از لحاظ تجهیزات نرم افزاری به روز رسانی نمایید. 
منوهای سایت و ابزار جستجو در سایت نقش کلیدی بازی می کنند. نوار جستجوی سایت باید به سادگی قابل استفاده باشد و با انواع کلمات کلیدی نتایج قابل قبولی به مشتری ارائه دهد. همچنین باید تدابیری بیاندیشید که حتی برای مشتریانی که نام محصول مورد نظر خود را نمی دانند، راهکار هایی در نوار جستجو و مهم تر از آن در تابع جستجویی که برنامه نویسی کرده اید، ارائه شود.


5-توضیحات دقیق محصولات

 

توضیح محصولات
 

گاهی اوقات در فروشگاه های الکترونیکی امکان چت زنده با مسئول فروش سایت وجود ندارد. در این گونه موارد مهم ترین ابزاری که می تواند به کمک فروشگاه بیاید توصیف دقیق محصولات می باشد. اگر محصولات سایت خود را صادقانه و شفاف توصیف کرده باشید، این توصیفات می توانند به عنوان فروشنده خبره ی سایت شما عمل کند. هیچ چیزی بهتر از این نیست که امکان مقایسه ویژگی های محصولات مشابه را در سایت خود فراهم کرده باشید. سیستم مقایسه محصولات ابزار بسیار قدرتمندی است که که تاثیر بسزایی در فروش محصول به مشتریانی دارد که بین خرید دو یا چند محصول تردید دارند. 
در مورد جزئیات محصولات فراموش نکنید علاوه بر توصیفات هوشمندانه جزئئیات مهم را هم عنوان کنید. به عنوان مثال جزئیاتی مثل تاریخ انقضای محصول، وزن کالا و ابعاد آن باید حتما در جزئیات محصول قید شوند. در صورتیکه برای محصول موجود در فروشگاه، گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می دهید، حتما این موارد را به اطلاع مشتری برسانید. در نهایت اگر محصولات غذایی می فروشید فراموش نکنید که ترکیبات موجود در محصولات را ذکر کنید.


6-تصاویر محصولات

 

تصاویر محصولات
 

مسلما دلایل زیادی وجود دارد که افراد زیاد از این اصطلاح استفاده می کنند که "یک تصویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارد". با این وجود این مورد در مورد فروشگاه های الکترونیکی نمود بیشتری پیدا می کند. زیرا در این حالت مشتریان دسترسی مستقیم به محصول ارائه شده ندارند و تنها از طریق توصیفات مربوط به محصول و تصاویر آن است که تصمیم به خرید محصول می گیرند. تصاویر مربوط به محصولات باید علیرغم کم حجم بودن، کیفیت بالایی داشته باشند و بتوانند جنبه های مختلف محصول را به مشتری نمایش دهند. تصاویر متحرک یکی از بهترین گزینه ها برای معرفی محصول می باشد.

7-پرداخت سریع هزینه محصول

پرداخت سریع محصول
 

یکی از آخرین اما مهمترین مسائلی که در مورد فروشگاه الکترونیکی باید مورد توجه قرار گیرد، فرایند پرداخت هزینه محصولات است. در فروشگاه های سنتی فرایند پرداخت به این صورت است که مشتریان در صفی طولانی منتظر کمی مانند تا نوبت آناها برسد و بتوانند هزینه محصولات خود را به صندوق دار بدهند. اما یکی از مزایای فروشگاه های الکترونیکی اینست که دیگر نیازی به این انتظار نیست و مشتری به صورت آنی می تواند هزینه محصول را پرداخت نماید. علاوه برآن، فروشگاه الکترونیکی باید گزینه های مختلفی را برای فرایند پرداخت هزینه محصولات در نظر بگیرد. ممکن است یک مشتری با پرداخت آنلاین موافق باشد اما مشتری دیگر، به دلیل عدم اطمینان به فروشگاه های الکترونیکی، ترجیح دهد هزینه محصول را پس از دریافت آن پرداخت کند. مورد آخر به این دلیل اهمیت دارد که مشتریان می خواهند ابتدا از کیفیت کالای تحویل داده شده اطمینان حاصل کنند، سپس اقدام به خرید محصول نمایند.