الگوریتم سرعت گوگل و تاثیر آن در سئو وبسایت

الگوریتم سرعت گوگل و تاثیر آن بر سئو

سرعت سرعت سرعت، همه ی پیشرفت بشر را می توان از سرعت انجام هر کاری سنجید. در گذشته همه چیز کند تر از حال حاضر انجام می شد و می توان حدس زد در آینده نیز از الان سریع تر و جهشی تر پیش برویم، سرعت اتوموبیل ها، پردازشگر های کامپیوتری، دسترسی انسان ها به اطلاعات و حتی انجام دادن فعالیت های روزانه، همه و همه با گذشت زمان با سرعت بیشتری پیش رفته اند تا بتوانیم پیشرفت را لمس کنیم.
گوگل نیز از این قائده مستثنی نبوده و همواره بر سریع تر شدن دسترسی کاربران به سایت ها و سهولت دستیابی به صفحات وبسایت ها در کمترین زمان تاکید داشته است، الگوریتم اخیر گوگل در رابطه با سرعت بارگزاری وبسایت در دستگاه های موبایلی بوده است، این بروزرسانی در الگوریتم های گوگل غیر قابل پیش بینی نبود، بسیاری از سئو کاران و فعالان عرصه بهینه سازی وبسایت پیش از اینکه گوگل رسما اعلام کند اهمیت خود را نسبت به کاربرانی که با موبایل قصد دستیابی به سایتی را دارند بالاتر برده، توجه خود را روی این دسته از بازدید کنندگان بیشتر از قبل کردند و سعی بر بهینه کردن محیط وب برای دسترسی راحت تر کاربران به فضای سایت داشتند.

الگوریتم سرعت بارگزاری سایت در موبایل از تاریخ نهم جولای سال 2018 مصادف با 18 تیرماه 1397 توسط گوگل ارائه شد. در این بروزرسانی سرعت بارگزاری سایت در دیوایس های موبایلی یکی از فاکتورهای مهم و قابل توجه در رتبه بندی گوگل می باشد، لازم به ذکر است سایر فاکتور هایی که به صورت غیر مستقیم با سرعت بارگزاری وبسایت در ارتباط هستند مانند محتوای بهینه و با کیفیت را نادیده نگیرید این دو در کنار هم باعث بهتر شدن رتبه در گوگل می شوند.

نتایج تحقیقات گوگل درزمینه بهینه سازی موبایل

  • رفتار کاربران نشان داده که اگر بارگزاری و لود سایت بیشتر از 3 ثانیه به طول بیانجامد بیش از 54 درصد کاربران از وبسایت خارج می شوند.
  • به صورت میانگین بارگزاری تمام یک سایت زمانی نزدیک به 15 ثانیه است که به نسبت همین آمار در سال 2017 میلادی، 7 ثانیه سریع تر می باشد. سرعت باز شدن دیوایس های موبایلی نزدیک به 50% سریع تر از 2017 شده است.
  • طبل آمار و تحقیقات انجام شده توسط گوگل بیشتر از 50% آدرس های یکتا در دیوایس های موبایلی بیشتر از 2 هزار کیلوبایت ترافیک مصرف می کند.
  • در انواع شبکه های اینترنت موبایل از ADSL های خانگی و مودم های وایرلس و البته شبکه های تلفن همراه (2G,3G,4G,5G) بستر های 2G و 3G بیشتر از سایرین استفاده دارد.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که اگر ما سرعت وبسایت خود را به هر قیمتی که شده بالا ببریم و سرعت بارگزاری سایت ما به حداکثر برسد، در آن صورت به صورت سعودی به سمت صفحه اول گوگل هدایت می شویم؟ دیگر نیازی نیست وبسایت خود را سئو کنیم؟ پس تکلیف محتوا چی میشه؟ اگر در سئو و بهینه سازی تازه کار هستید یا علاقه به فراگیری این علم دارید ممکن است این سوال ها برایتان پیش بیاید، حالا در پاسخ باید بگوییم گوگل در هیچ کجا اعلام نکرده که با رعایت یک فاکتور از هزاران فاکتور ارائه شده برای سئو و بهینه سازی می توانید جایگاه مورد نظر خود را به صورت تضمینی فتح کنید. این به این معناست که شما باید در کنار بهینه سازی سرعت وبسایت در انواع دیوایس ها دقت خود را بر روی محتوا و سایر فاکتور ها حفظ نمایید، تصور کنید وبسایت را با حذف تصاویر، ویدئو ها، فایل های اجرای سنگین و ... سبک کنید، حالا یک وبسایت دارید که بسیار سریع تر از استاندارد های خود گوگل لود می شود ولی از لحاظ محتوا دیگر حرفی برای گفتن ندارید. همین کم بودن و بی کیفیت بودن محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر خود را روی سایر المنت ها و بخش های سئو وبسایت می گذارد. شما هم اصلا دوست ندارید از همین رتبه قعلی خود به قعر جستجو های گوگل هدایت شوید.

AMP چیست و چه کاربردی دارد؟

Amp چیست و چه کاربردی دارد؟

AMP مخفف عبارت Accelerated mobile pages  می باشد، رسالت و هدف AMP همان دسترسی ساده تر و بهینه تر کاربران به صفحات وبسایت در دیوایس های موبایلی می باشد. ای ام پی شیوه ارائه بهتر صفحات و آدرس های اینترنتی در دستگاه های موبایلی است. این روش توسط گوگل به وبمستران و طراحان وبسایت توصیه شد که از آن زمان تا به حال بسیاری از وبسایت ها برای نسخه موبایل خود از این روش بهره گیری کرده اند. توضیح عامیانه کاربرد Amp همان اپلیکیشن موبایلی در بستر مرورگر اینترنت می باشد یعنی انگار شما یک اپلیکیشن موبایل دارید با قابلیت های محدود که در بستر مرورگر خود آن را در اختیار دارید.

این تکنولوژی باعث راضی نگه داشتن بازدیدکنندگان و ارائه بهتر خدمات و محتوا به کسانی است که وبسایت شما را برای کسب اطلاعات انتخاب کرده اند.

این مسئله سرعت بارگزاری وبسایت را به نحو چشمگیری افزایش می دهد.

آمار و ارقام AMP در پنج دسته بندی جستجو

مثایسه آماری پنج دسته بندی

طبق مقایسه ای که در هنر برنامه نویسان پارسی برای شما گردآوری کردیم، در پنج صنعت یا دسته بندی مختلف : تجارت الکترونیک، سلامت، مدیا و چند رسانه ای، گردشگری و سرمایه گذاری مقایسه ای در استفاده از AMP توسط گوگل ارائه شده است.

در این مقایسه دسته بندی مدیا با 87% کلمات کلیدی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و وبسایت های مرتبط با سلامت 35% از آمار را در بر گرفته اند. صنعت گردشگری، سرمایه گذاری و تجارت الکترونیک نیز در نتایج جستجو حداقل یک صفحه  AMP را داشته اند.

اینجا اهمیت صفحاتی که سهولت دسترسی آسانی دارند توسط گوگل نمایان شده است،سر منشا توجه بیش از حد گوگل به این موضوع از بالاتر رفتن استفاده از تلفن های همراه می باشد. شاید دد چند سال اخیر استفاده از تلفن های همراه هوشمند حتی دو برابر شده باشد. همین امر توجیهی بر توجه بیش از اندازه موتور جستجوگر گوگل بر مبحث موبایل می باشد.

نظرات