لوگوی Taop
رنک الکسا چیست و چگونه کاهش می یابد؟

رنک الکسا چیست و چگونه کاهش می یابد؟

رنک الکسا چیست و چه اهمیتی دارد؟

سیستم رنکینگ الکسا، امروزه یکی از موضوعاتی است که اکثر افرادی که در امر SEO مشغول به کار هستند، از آن اطلاع دقیقی ندارند و آن را به درستی درک نکرده اند. با این حال، فهمیدن این سیستم و درک کارکرد و عملکرد آن کار زیاد سختی نیست و زیاد طول نمی کشد تا بتوانید قواعد کلی آن را فرا بگیرید.

الکسا (انگلیسی: Alexa) یک شبکه ی جهانی است که در سال 1996 تاسیس شده است. این زمان، زمان اوج ساخت و تاسیس وبسایت های مختلف و متفاوت بود. این سیستم، به منظور این صورت گرفت تا بتواند اطلاعات و داده های دست نخورده ای فراهم کند که در آن زمان بسیار نیاز بود.

در واقع، بزرگترین هدف این شبکه ی جهانی این بود که به افراد این امکان را بدهد تا بدانند چه وبسایت هایی در آن زمان بیشتری بازدید را داشته اند و از همه معروف تر و محبوب تر بوده اند. و همچنین این امکان را برای افراد به وجود می آورد تا بتوانند میزان ترافیک هر وبسایت را نیز مشاهده نمایند.

اساسا، الکسا از یک پلاگین یا افزونه ی بخصوص برای مرورگر ها استفاده می کرد، که افراد باید برای نصب آن اقدام می کردند. این افزونه بسیار پر کاربرد و به درد بخور بود، و باعث شد تا الکسا، در سال 1999 به یکی از پرکاربرد ترین و پر طرفدار ترین دستاورد های وبسایت Amazon.com شناخته شود.

اخیرا، با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، کمپانی های قدرتمند در حوضه ی تکنولوژی مانند سامسونگ و اپل، دستیار های شخصی خود مانند سیری (Siri) را در قالب بلندگو های هوشمندی به بازار عرضه کرده اند که کمپانی Amazon نیز از این امر مستثنی نیست و دستیار خود که آن هم Alexa نام دارد را بر روی بلندگو های هوشمند خود گذاشته است. از ویژگی های بی شمار این بلندگو ها می توان به مکالمه کردن، پخش موسیقی، ایمیل فرستادن، گرفتن تماس و فرستادن پیام کوتاه اشاره کرد.

اگر چه امروزه اساس کاری Alexa در گذر زمان و از حدود بیست سال اخیر دچار تغییرات گوناگونی شده است، اما یکی از مسائلی که امروزه هنوز هم در بحث وبسایت و SEO مطرح است و هائز اهمیت است، بحث رتبه بندی و رنکینگ (به انگلیسی Ranking) الکسا می باشد.

رتبه بندی الکسا، میزان موفقیت و محبوبیت وبسایت ها را بر اساس میزان ترافیک آنها، و همچنین با توجه به عملکرد وبسایت ها در حوضه های مختلف در سه ماه اخیر بررسی می نماید.

این اعداد و رتبه بندی ها بسیار هائز اهمیت هستند و برای برخی از وبسایت ها به عنوان نشان افتخار وبسایت به نمایش گذاشته می شود و صاحبان وبسایت های بزرگ دنیا، بودجه های عظیمی برای افزایش این رتبه بندی در نظر می گیرند.

در همین زمان که شما مشغول خواندن این مقاله می باشید، وبسایت هایی که نامشان در لیست زیر آورده شده است، به عنوان محبوب ترین و پر بازدید ترین وبسایت ها در سال 2018 در ایالات متحده آمریکا شناخته شده اند. این وبسایت ها شامل موارد زیر است:

  1. محبوب ترین وبسایت و موتور جست و جو گر دنیا: Google.com
  2. بزرگترین وبسایت پخش ویدیو آنلاین: YouTube.com
  3. معرفو ترین وبسایت و شبکه ی مجازی:  Facebook.com
  4. بزرگترین وبسایت خرید و فروش در دنیا: Amazon.com
  5. معروف ترین درگاه اشتراک گذاری اخبار و مطالب: Reddit.com

همانطور که مشاهده می کنید، برترین رتبه های الکسا متعلف به وبسایت هایی است که بهترین عملکرد را در زمینه ی وب، و همچنین عملکرد و کاربردی بودن ارائه می کنند. پس از آن، وبسایت های برتر دنیا در حوضه ی شبکه های اجتماعی، و بعد از آن بزرگترین و پر بازدید ترین و پر طرفدار ترین وبسایت خرید و فروش آنلاین و اینترنتی را مشاهده می کنید که بهترین محتوا ها در آنها قرار می گیرد. اینها وبسایت هایی هستند که مردم سراسر دنیا تقریبا هرروز از آنها استفاده کرده  حداقل روزی یکبار به آنها سر می زنند. شما روزانه چندبار از گوگل استفاده می کنید؟

اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که الکسا تنها مربوط به سایت های برتر دنیا و پر طرفدار دنیا نیست و به وبسایت های دیگر نیز اختصاص دارد. اگر شما بتوانید اصول کاری آن را به خوبی درک کنید، این شبکه می تواند یک بستر عالی برای استراتژی ها و فعالیت های مربوط به SEO باشد. در این مقاله، برخی از اطلاعات و عواملی که باید در خصوص الکسا فرا بگیرید را برای شما آماده کرده ایم تا بتوانید با استفاده از آنها، دانش خود را درباره این سیستم جهانی بالا برده و از آن استفاده کنید.

رتبه بندی الکسا: اطلاعات پایه ی مورد نیاز شما

بر اساس تعریفاتی که از شبکه ی الکسا گفته شد، ممکن است این تصور برای افراد پدید بی آید که رتبه ی مربوط به سایت شما در الکسا، تنها مربوط به میزان ترافیک سایت شما می باشد. در حالی که، این مورد ممکن است مربوط به مدت ها قبل باشد و امروزه الگوریتم های مربوط به این سیستم بسیار پیچیده تر شده اند.

فاکتور هایی که امروزه در امر رتبه بندی الکسا دخالت دارند شامل موارد زیر می باشند:

  • مجموع داده های ترافیکی سه ماهه برای یک سایت که توسط نوار ابزار الکسا تهیه شده است.
  • داده های روزانه و تعداد بازدید های صفحه برای یک سایت داده شده در لیست.
  • اطلاعات دیگر، که شامل "هزاران" افزونه اضافی و ویدجت است.

سیستم جهانی الکسا، درگاه های اطلاعاتی خود را در سال 2008 تا حد زیادی گسترده کرده است، و حالا مانند Google یک شبکه ی بسیار بزرگ و گسترده است. اما بر خلاف گوگل، منطق و نحوه کلی و پایه ی الکسا بسیار ساده است. اگر شما ترافیک بیشتری جذب کنید، رتبه ی شما افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین اگر بخشی از ترافیک دریافتی وبسایت شما به وسیله ی تولبار الکسا (Alexa Toolbar) باشد، رتبه ی شما افزایش بیشتری خواهد داشت و بهتر خواهد بود.

آیا رتبه بندی الکسا اهمیتی دارد؟

علی رغم خوبی ها و موارد مثبتی که الکسا دارد، تافوت هایی و کمبود هایی نیز نسبت به گوگل دارد. برای مثال، بر خلاف موتور نسل جدید سیستم و شبکه ی الکسا یعنی گوگل، الکسا اطلاعات مربوط به فعالیت های وبسایتی همه ی افراد موجود در اینترنت را جمع آوری و آنالیز و رتبه بندی نمی کند، و برای همین رتبه بندی ها و اعدادی که ارائه می شود کامل نیستند. امروزه نرم افزار های آنالیزگر می توانند اطلاعات بهتری در زمینه ی پیشرفت و عملکرد وبسایت شما ارائه نمایند.

با این حال، ممکن است مد نظر قرار دادن رتبه بندی های الکسا، خالی از لطف نباشد. در این مقاله، دو دلیل اصلی برای اینکه چرا افزایش رتبه در الکسا می تواند مفید و مهم واقع شود را برای شما بیان کرده ایم. این دلایل شامل موارد زیر می باشند:

1-رتبه ی الکسا می تواند تاثیرات مثبتی بر روی بازاریابی و مشتریان شما داشته باشد

یکی از نکاتی که هیچگاه نمی توان منکر آن شد، این است که افراد همیشه تحت تاثیر اعداد و رقم های بزرگ قرار می گیرند. افرادی مانند مشتریان، تبلیغ کنندگان و بازاریابان و حتی همکاران کسب و کار شما، همیشه از دیدن اعداد بزرگ و بالا به وجد آمده و این رتبه ها و اعداد تاثیرات مثبتی بر روی آنها می گذارد. اگر چه جامعه ی الکسا بیشتر گرایش به حرفه ای های تکنولوژی، مانند SEO کاران حرفه ای دارد، اما تلاش برای بدست آوردن رتبه ی خوب در این برند با سابقه و شناخته شده می تواند تاثیرات هرچند اندکی بر روی کسب و کار شما داشته باشد.

رتبه ی الکسا می تواند به رتبه ی جست و جو های گوگل کمک کند

گوگل هموار درحال متنوع کردن فاکتور های رتبه بندی خود و دریافت و آنالیز کردن سیگنال هایی است که از گستره ی همیشه رو به رشد سایت های موجود در اینترنت دریافت می کند. اگر چه اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه چطور گوگل از الگو های الکسا برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند مد نظر نیست، اما بررسی های اخیر نشان می دهد که الگوریتم ها و الگو های مربوط به افزایش رنک الکسا و گوگل تا حدی به یکدگیر شباهت دارند. برای نمونه، یکی از فاکتور های هر دو سیستم رتبه بندی سایت ها این است که الکسا و گوگل هردو تحت تاثیر میزان ترافیک و بازدید های سایت ها قرار دارند و اعداد مربوط به این دو وبسایت بر رتبه ی هر دو سیستم تاثیر می گذارد.

چطور می توان رتبه ی سایت خود را در الکسا افزایش داد؟

اگر چه شبکه ی جهانی الکسا قدمت زیادی دارد، اما برخی از الگوریتم ها و کارهای مربوط به افزایش رنک و رتبه ی وبسایت در این سیستم همچنان ناشناخته است. اما این را می توان با اطمینان گفت که به طور کلی، هرکاری که شما در خصوص افزایش ترافیک وبسایت خود انجام دهید، می تواند بر روی رتبه ی شما در سیستم الکسا تاثیر بگذارد، هرچند که این تاثیر کوچک باشد و نتایج آن به آهستگی و به مرور زمان قابل مشاهده باشد.

درست است که رتبه ی الکسا مهم است، و تاثیرات مثبتی بر روی کسب و کار شما دارد، اما این رتبه بندی یک فاکتور و ویژگی ثانویه است و نباید به عنوان یک اولویت اصلی و اولیه به آن نگاه کرد. به زبان ساده تر، می توان گفت نیازی نیست که شما تلاش های فراوانی برای افزایش رتبه ی خود در آن انجام دهید، چرا که رتبه ی شما در این سیستم بطور خودکار افزایش پیدا خواهد کرد، ولی لازمه ی آن این است که مدیریت خوبی بر روی کسب و کار خود، بخصوص بر روی بخش بازاریابی و اعتبار سازی خود داشته باشید و تدابیر سازنده ای اعمال نمایید.

با این حال، در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی کردن سیستم الکسا، راه هایی را نیز برای افزایش رتبه ی خود در این شبکه انتقال دهید تا این پروسه را راحت تر و سریعتر به سر انجام برسانید. این راهکار ها شامل موارد زیر می باشند.

تولید و به اشتراک گذاری محتویات دیدنی و جذاب

یکی از نکات بسیار حساس و کلیدی که در حوضه ی افزایش رتبه چه در الکسا و چه در گوگل بسیار هائز اهمیت است، کیفیت محتوایی است که شما در وبسایت مخصوص خودتان پست می کنید و به اشتراک می گذارید. بطور کلی، استراتژی ها و روش های درج و ساخت محتوای شما، یکی از فاکتور های اصلی رتبه بندی است و تاثیرات مثبتی روی ترافیک سایت شما دارد.

این کار به نوبه خود شما را قادر می سازد  تا شبکه ی گسترده تر و بزرگتری را در میان کاربران و وبسایت های فعالی الکسا به خود اختصاص دهید، و در نهایت، محتوای با ارزش باعث می شود تا رتبه بندی شما در سیر دلخواهتان قرار گرفته و افزایش پیدا کند.

بر روی کاربران و بازدید کنندگان فعلی خود تمرکز کنید

یکی از موارد بسیار پر اهمیت در امور کلی کسب و کار که همیشه مورد تاکید متخصصان این ضمینه بوده است، این می باشد که کارآفرینان و صاحبان کسب و کار، نباید تمام تمرکز خود را بر روی جذب مشتریان جدید قرار دهند، و باید بخشی از تمرکز خود را نیز بر روی مشتریان فعلی و دائمی خود بگذارند. جذب مشتریان جدید، همیشه پرهزینه تر و پر دردسر تر از نگهداری و حفظ مشتریان فعلی کسب و کار ها می باشد.

همین امر در خصوص کاربران و بازدید کنندگان وبسایت ها نیز صدق می کند. شما مجبور نیستید همیشه تمام سعی خود را بر روی جذب و افزایش ترافیک و بازدید کنندگان جدید متمرکز کنید تا بتوانید رتبه و امتیاز خود را در سیستم الکسا بالا ببرید. در واقع، از دست دادن بازید کنندگان و کاهش ترافیک، بسیار زیان بار تر از افزایش ترافیک و افزایش امتیاز است.

بنا بر این، به جای اینکه جنگجویانه تلاش کنید تا کاربر جذب کنید، بخشی از وقت خود را نیز بر روی کاربران فعلی قرار دهید تا نتایج فعلی شما حفظ شود. می توانید این کار راوادار کردن مشتریان برای بازدید مجدد از وبسایت خود انجام دهید. در واقع، وبسایت شما باید آنقدر جذاب باشد و محتویات قوی داشته باشد، و همچنین ترفند هایی بکار گیرد تا بتواند بازدید کنندگان را مجبور کند تا دوباره و دوباره از شما بازدید کنند.

برای این کار، علاوه بر محتوای قدرتمند، می توانید از یمیل مارکتینگ استفاده کنید و با فرستادن ایمیل های مختلف خود را به آنها یادآوری کنید، در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و دائما با مشتریان خود در ارتباط باشید، نرم افزار مخصوص به خود را طراحی کنید و یا از تولبار مخصوص خود استفاده کنید و همچنین بر روی مرورگران آنها قابلیت خبررسانی ( یا Notification) قرار دهید تا بتوانند دائما از شما خبر داشته باشند و محتویات شما را دنبال کنند. اینها تنها چند راه ساده برای علاقه مند سازی کاربران است و راه های بسیار زیادی وجود دارد که با کمی خلاقیت و مهارت می توان از آنها استفاده کرد.

از کاربران خود بخواهید تا تولبار الکسا را نصب کنند

در صورتی که روابط نزدیکی با کاربران و بازدید کنندگان خود دارید و توانسته باشید که اعتماد آنها را به خود جلب کنید، می توانید مستقیما وارد عمل شوید: به سادگی از دنبال کنندگان و کاربران و خوانندگان خود بخواهید تا نوار ابزار یا تولبار (Toolbar) یا ویدجت الکسا را بر روی مرورگر و سیستم خودشان نصب کنند. در صورتی که کاربران شما این ویدجت را نصب نمایند، این کار می تواند تاثیری بسیار بسزا و فوری بر روی رتبه ی شما قرار دهد، به این ترتیب که نصب تولبار الکسا باعث می شود شمار ترافیک سایت شما تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند.

اگرچه الکسا نمی تواند برای وبسایت شما جادو کند و آن را بسیار بالا یا پایین ببرد، اما داشتن اعتبار در این سیستم می تواند یک پشتوانه ی بسیار عالی برای افزایش مطرح شدن شما در اینترنت باشد و میزان مطرحیت شما را به مراحل بالاتر و بهتری منتقل نماید. می تواند به سرویس الکسا به عنوان یک سرویس پشتیبان و راهنما نگاه کنید؛ اگرچه ممکن است تاثیر زیادی بر روی وبسایت و کسب و کار شما نداشته باشد، اما می تواند به شما این امکان را بدهد تا بدانید که در مسیر درستی قرار گرفته اید و درحال پیشرفت روز افزون وبسایت و کسب و کار اینترنتی یا سنتی خود هستید. برخی اوقات، این همان چیزی است که افراد بیش از هر چیزی به آن نیاز دارند.

بطور کلی، سعی کنید بازاریابی محتوای خود را بهبود ببخشید و در کنار آن سعی کنید بهترین کار ها و تدابیر را برای بازاریابی خود انجام دهید، عملکرد های خود را بررسی کنید و در کنار آن بر روی روند رشد خود در سیستم الکسا نیز نظارت داشته باشید تا به مرور زمان رتبه ی خود را در این سیستم جهانی رتبه بندی سایت ها بالا ببرید.

این کار ممکن است سه ماه، شش ماه و حتی یک سال نیز به طول بی انجامد، اما با خرج کردن کمی حوصله و صبوری، می توانید رتبه ای که می خواهید را در میان رتبه های دیگر بدست آورید. به یاد داشته باشید که لازمه ی هر کار بزرگی صبر و حوصله است. این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که وقتی شخصی رتبه ی خوبی در این سیستم بدست می آورد، می تواند تا مدت های زیادی آن را حفظ کند!