لوگوی Taop
هرآنچه نیاز است درباره گوگل وبمستر بدانید

هرآنچه نیاز است درباره گوگل وبمستر بدانید

گوگل وب مستر چیست؟

آیا شما هم مایل هستید که رتبه یا رنک (Rank) وب سایت خود را در موتور جست و جو گر گوگل افزایش بدهید؟

همه ی افرادی که شروع به راه اندازی کسب و کاری بخصوص کسب و کار اینترنتی می کنند، مایلند تا وب سایت خود را در میان وب سایت های مهم و پر بازدید ببینند. همانطور که می دانید می توانید از طریق راه ها و هزینه های مختلف رتبه ی وب سایت خود را در گوگل افزایش دهید. اما این کار مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. برای مثال، این کار می تواند هزینه های سنگینی در پی داشته باشد، و همچنین میزان ترافیک وب سایت شما به محض عدم پرداخت پایین خواهد آمد که باعث می شود رنک و رتبه ی وب سایت شما کاهش پیدا کند.

اما پرداخت پول تنها راه چاره نیست. در صورتی که با مشکلات بودجه رو به رو هستید، می توانید از مهارت، یا افرادی که از مهارت سئو ( به انگلیسی: SEO) برخوردار هستند استفاده کنید. واژه ی سئو (SEO) مخفف search engine optimization می باشد که به معنای بهینه سازی موتور جست و جو می باشد.

خوشبختانه، گوگل یک سرویس و ابزار رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است، که با استفاده از آن، افراد می توانند بفهمند که وب سایتشان در گوگل چه وضعیتی دارد و گوگل وب سایت آنها را چطور می بیند. همچنین صاحبان وب سایت ها می توانند بفهمند که چه مشکلات و مسائلی می تواند بر روی ترافیک وب سایت آنها تاثیر بگذارد، و به علاوه اطلاعاتی درباره بهبود وب سایت خود به منظور افزایش رتبه ی خود و نتایج بهتر بدست آورند. نام این ابزار Google Search Console است.

این نرم افزار که مدتی می شود که مورد استفاده واقع شده است، پیش از این با نام های Google Webmaster Tools و پیش از آن نیز با نام Google Webmaster Central شناخته شده است.

در سال 2015، کمپانی گوگل نام این ابزار را بار ها تغییر داد و در نهایت نام Google Search Console را روی آن گذاشت، پس اگر کلمات مختلفی مشاهده کردید، نگران نباشید. آنها همگی نام های مختلفی هستند که برای یک ابزار استفاده می شود.

چطور از گوگل وبمستر استفاده کنیم

نکته ی بسیار خوبی که درباره این سرویس گوگل وجود دارد، این است که Google Search Console یا به اختصار GSC، همانند بسیاری دیگر از خدمات این کمپانی کاملا به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. و همچنین این سرویس توسط خود گوگل طراحی و ساخته شده است، پس اطلاعاتی که توسط این سرویس درباره ی بهبود رتبه ی وب سایت ارائه می شود کاملا مورد اطمینان می باشد و استفاده از آنها می تواند برای رتبه ی وب سایت شما مفید واقع شود.

در این مقاله، آموزش هایی ابتدایی درباره استفاده از این سرویس رایگان گوگل در اختیار شما قرار داده ایم تا با استفاده از آنها بتوانید رتبه یا rank وب سایت خود را در این موتور جست و جو گر پیشرفته افزایش دهید.

افزودن وب سایت خود

برای شروع کار، شما باید یک اکانت یا حساب کاربری رایگان در GSC بسازید. پس از ساخت اکانت، شما باید ثابت کنید که صاحب حقیقی و اصلی وب سایت می باشید. به یاد داشته باشید که با استفاده از این ابزار، شما نمی توانید وب سایت رقبای خود را تحت نظر داشته باشید و برای بررسی کردن روند یک وب سایت، باید حتما مالکیت خود بر روی وب سایت را ثابت کنید.

کار خود را با کلیک کردن بر روی دکمه ی “add property” در قسمت وسط و پایین صفحه آغاز کنید.

در این قسمت باید نام وب سایت خود را در کادر مورد نظر وارد کنید. به یاد داشته باشید که گوگل در وارد کردن نام وب سایت شما بسیار حساس است، این حساسیت به حدی است که پیشوند های http: و https: نیز در هنگام وارد کردن دارای اهمیت می باشد و می تواند ب عنوان نام ها و آدرس های جداگانه به حساب آید.

پس از وارد کردن وب سایت خود، شما باید تائید کنید که مالک اصلی وب سایت خود هستید. گوگل راه های متفاوتی را برای انجام این کار پیش روی شما گذاشته است.

راه پیشنهاد شده این است که یک فایل HTML بر روی سروری خود قرار دهید. اما راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال می توانید یک متا تگ (meta tag) اضافه کنید، یا تنظیمات دی ان اس (DNS) خود را تغییر دهید، یا به اکانت های Google Analytics یا Google Tag Manager خود متصل شوید.

داشبورد یا پنل کاربری

هنگامی که وب سایت و مالکیت شما تائید شود، شما می توانید اطلاعات و داده های مربوط به وب سایت خود را مشاهده کنید. برخی اوقات ظاهر شدن و مشاهده ی داده ها می تواند چند ساعتی به طول بی انجامد اما در نهایت اطلاعات در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

پس از پایان ظاهر شدن داده ها، شما می توانید ابزار های متفاوتی درباره دید گوگل نسبت به وب سایت شما، بررسی اجمالی و کلی وب سایت، عملکرد وب سایت و بررسی URL وب سایت خود مشاهده کنید.

ابزار مربوط به بررسی به شما این امکان را می دهد تا نگاهی کلی به همه چیز وب سایت خود، اعم از این که وب سایت شما در چه کیوورد ها(Keyword)  و کلمات کلیدی رتبه دارد، و چه میزان ترافیکی را در بازه های زمانی مختلف دریافت می کنید را در اختیار شما قرار می دهد.

علاوه بر آن، مواردی دیگری نظیر در دسترس شما قرار دارد؛ برای مثال، اینکه آیا بات های گوگل هنگام بررسی وب سایت شما با خطا های کراول (Crawl Error) رو به رو می شود یا خیر، یا می توانید تعداد وب سایت هایی که به وب سایت شما لینک هستند را مشاهده کنید، و همچنین ببینید که چه تعداد صفحه از وب سایت شما در گوگل ایندکس (index) یا ثبت شده است.

با استفاده از ابزار مربوط به عملکرد (Performance)، می توانید جزئیات بیشتری در ارتباط با عملکرد و پرفرمنس وب سایت خود بر روی گوگل مشاهده کنید.

و با ابزار بررسی URL شما می توانید هرگونه URL را بررسی نمایید. تنها کاری که باید بکنید این است که URL مورد نظر خود را در کادری که در بالای صفحه قرار دارد تایپ کنید، و بلافاصله گذارشی از نگرش گوگل نسبت به URL ها خواهید داشت.    

ایندکس شدن وب سایت

همه ما خوب می دانیم که هیچ چیز کامل نمی باشد و گوگل هم از این قائده مستثنی نیست. به همین دلیل پیکربندی وب سایت شما، باعث می شود تا عمل رتبه بندی و رنکینگ (ranking) وب سایت شما توسط گوگل بهتر انجام شود. هنگامی که می خواهید وب سایت خود را پیکربندی کنید،  مواردی وجود دارد که خوب است با آنها آشنا باشید و آنها را بدانید. این موارد شامل موارد زیر می باشد:

پوشش (Coverage)

به طور قطع در وب سایت شما صفحاتی وجود دارد، یا خواهد داشت که مایل نیستید که گوگل آنها را ایندکس کند یا به نمایش بگذارد. صفحاتی از قبیل صفحات ورود شخصی و مخفیانه، فید های RSS، یا صفحاتی از قبیل دیتا ها و اطلاعات حیاتی که صرفا مایل نیستید تا افراد عادی به آنها دسترسی داشته باشند.

در تب یا سربرگ coverage می توانید گذارشی از صفحات و پیج های روی وب سایت خود مشاهده کنید.

این تب در چند قسمت دسته بندی شده است: پیج ها و صفحاتی که ارور یا خطایی در آنها وجود دارد، صفحات در دسترس و سالم، صفحات در دسترسی که هشداری در آنها وجود دارد، و صفحات حذف شده غیر قابل دسترس که به اصطلاح (excluded) نامیده شده اند. کاری که باید سعی کنید انجام دهید این است که هیچ صفحه ی با هشدار یا خطایی نداشته باشید.

همچنین تعداد صفحات در در دسترس و صفحات غیر قابل دسترس شما نیز به این بستگی دارد که شما مایل هستید چه صفحاتی توسط گوگل ایندکس شوند و به نمایش گذاشته شوند، و چه چیز هایی را مایلید تا شخصی و بسته نگه دارید.

شما می توانید با ساخت یک فایل robots.txt، نه تنها دسترسی گوگل، بلکه دسترسی هر موتور جست و جوی دیگری که می خواهید را را به صفحاتی که مد نظر دارید مسدود نمایید.

اگر چه ساخت فایل های robots.txt می تواند از صفحات مورد نظر شما مواظبت کند، اما برای محافظت از بخش هایی از وب سایتتان که از نظرتان اهمیت و حساسیت ویژه ای دارند، می توانید از یک سیستم محافظتی رمز دار استفاده نمایید.

شما به وسیله ی یک سیستم سازنده ی robots.txt و یک تستر (tester)، نه تنها می توانید یک فایل robots.txt بسازید، بلکه این امکان را خواهید داشت که پیش از آپلود کردن آن فایل بر روی سرور خود، مطمئن شوید که فایل به درستی کار می کند. نمونه های زیادی از سازندگان این فایل ها وجود دارد که می توانید از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید.

استفاده از این سازندگان متخصص به نظر کار عاقلانه ای به نظر می رسد، چرا که اگر شما در هنگام ساخت این فایل ها اشتباهی انجام دهید، ممکن است باعث شود که گوگل وب سایت شما را به طور کلی نادیده بگیرد، و احتمالا آخرین کاری که شما مایلید انجام دهید، این است که با انجام یک اشتباه کاری کنید که کل وب سایت شما در گوگل ایندکس نشود به طور کلی در گوگل نمایش داده نشوید.

و همچنین در صورتی که به طور اتفاقی اشتباهی صورت بگیرد و ببینید که گوگل درحال ایندکس کردن صفحاتی از وب سایت شماست که مایل به نمایش آنها نیستید، می توانید درخواست کنید که آن صفحات را از گوگل حذف نمایند.

نقشه های وب سایت (Sitemaps)

مورد بعدی وب سایت مپ یا نقشه ی وب سایت است. نقشه ی وب سایت بطور کلی نقش یک جدول محتوایی را برای وب سایت شما ایفا می کند که به گوگل این امکان رات می دهد تا همه ی صفحاتی که روی وب سایت شما هست را پیدا کرده و پس از درک آن، آن را رتبه بندی کند.

ساختن و داشتن یک نقشه وب سایت یا وب سایت مپ، به گوگل این امکان را می دهد تا صفحاتی که روی وب سایت شما هست را شناسایی کرده و بفهمد که چه صفحاتی را باید ایندکس کند. و درصورتی که از یک نقشه ی وب سایت استفاده نکنید، گوگل ممکن است که همه ی صفحات پیج شما را ایندکس نکند، که این یعنی شما ترافیک لازم را بدست نخواهید آورد.

به یاد داشته باشید که نقشه های وب سایت باد در یک فرمت XML ساخته شوند، و همچنین نمی توانند بیش از 50 هزار URL، یا بیش از 10 مگ را در خود جای دهند. اما اگر قصد دارید ک از این محدودیت های فرا تر بروید، باید نقشه ی وب سایت خود را در چندین فایل تقسیم بندی کرده و سپس آن را ثبت نمایید.

پس از اینکه نقشه ی وب سایت شما آپلود شد، گوگل به شما می گوید که چه تعدادی از URL های شما ایندکس شده اند. در بسیاری از موارد پیش می آید که تعدادی از URL ها توسط گوگل ایندکس نمی شوند، پس جای نگرانی وجود ندارد چرا که این امری طبیعی است.  با این حال هدف اصلی شما باید این باشد که تا جایی که امکان دارد صفحات بیشتری را در گوگل ایندکس کنید.

بطور معمول دلیل اصلی اینکه صفحه ای در گوگل ایندکس نمی شود این است که یا محتوای آن صفحه خاص نیست و ممکن است از جایی کپی شده باشد، یا تگ های عناوین (title tag) ها و متا دسکریپشن ها بیش از حد کلی هستند، یا تعداد لینک های کافی در صفحات وجود ندارند.

ارتقاء بخشیدن

درحال حاضر، تنها گزینه ی مربوط به ارتقا بخشیدن وب سایت، مربوط به دسترسی و قابلیت استفاده در تلفن های همراه است. کاری که باید سعی کنید انجام دهید این است که کاری کنید تا صفحات وب سایت شما بدون هیچ گونه ارور و خطایی بر روی دستگاه های مختلف و بخصوص تلفن های همراه و موبایل ها قابل استفاده باشد.

گزینه های دیگر

در ادامه ی روند کار، بخش ها و گزینه های دیگری را نیز مشاهده خواهید کرد که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم. این گزینه ها شامل موارد زیر می باشد:

اقدامات دستی یا Manual actions

اولین گزینه manual action یا تنظیمات یا اقدامات دستی می باشد که اغلب برای افراد گزینه ی گیج کننده ای است. بر اساس گفته های تیم پشتیبانی خود وب سایت گوگل، این قسمت مروبط به صفحات و محتویاتی است که توسط خود کاربران و انسان ها، به عنوان اسپم (spam) و هرزنامه شناخته شده و گزارش شده اند.

تیم پشتیبانی گوگل می گوید:«الگوریتم های گوگل به شکلی است که می تواند به صورت خودکار و اتوماتیک، بخش زیادی از هرزنامه ها و اسپم های را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرد؛ اما برای هرزنامه های دیگری که باقی می ماند، ما از نظرات و دیدگاه های کاربران و انسان ها استفاده می کنیم، به این ترتیب که صفحاتی و محتویاتی که توسط افراد به صورت هرزنامه شناخته شده و گزارش شده اند را بررسی می کنیم، و در صورتی که دستور العمل ها و قوانین در آن صفحات نقض شده باشند، این صفحات نیز حذف خواهند شد.»

پس اگر محتوایی یا صفحه ای در وب سایت شما قرار گرفته باشد که توسط کاربران شما به درد نخور یا اسپم تلقی شود، می توانید آن صفحه را در این قسمت مشاهده کنید.

هدف شما در این بخش باید این باشد که در این صفحه، پیغام "هیچ خطایی شناسایی نشد" یا (No issues detected) را مشاهده کنید؛ هر پیغام دیگر بجز این، نشان دهنده این است که شما خطایی انجام داده اید و باید در اولین فرصت آن را جبران کنید.

لینک ها یا Links

قسمت لینک ها، اطلاعات زیادی درباره اینکه وب سایت شما از کجا ها لینک دریافت می کند، این لینک ها درباره چه هستند و همچنین مبدا این لینک ها چیست به شما می دهد.

این قسمت به دو بخش اصلی دسته بنده شده است: لینک های خارجی و لینک های داخلی.

لینک های داخلی مربوط به داخل وب سایت شما می باشند، که راهی بسیار عالی برای دریافت توجه بیشتر در گوگل است. هنگامی که یک صفحه ای را در وب سایت خود، به صفحه ای دیگر از وب سایت خود لینک می کنید، این کار به گوگل می فهماند که آن پیج برای وب سایت شما مهم و دارای اهمیت است.

 برای مثال، شخص ممکن است در پایان تمام محتویات و صحفات خود، صفحه را به ابزار مربوط به سئو خود لینک کند. از آنجایی که تمام صفحات وب سایت شخص به این ابزار ها لینک و مرتبط می شوند، گوگل نیز متوجه می شود که این ابزار ها دارای اهمیت هستند، و امکان اینکه در نتایج جست و جوی خود رتبه ی بالا تری به آن بدهد بیشتر خواهد بود.

در صورتی که صفحات و پیج های داخلی خود را به هیچ صفحه ای لینک نکنید، آنها رتبه ی خوبی بدست نخواهند آورد، و نتیجه آن این است که در لیست جست و جو ها جایگاه خوب و مناسبی بدست نخواهند آورد.

بخش دوم لینک ها، لینک های خارجی است. اینها نشان دهنده ی لینک هایی هستند که وب سایت های دیگر به وب سایت شما مرتبط کرده اند. همانطور که می توانید حدس بزنید، اگر چه بدست آوردن این لینک ها کار دشوار تری است، اما ارزش این لینک ها نسبت به لینک های داخلی بیشتر است.

در حقیقت، این لینک های خارجی، که همچنین به عنوان بک لینک نیز شناخته می شوند، معمولا به عنوان بالا ترین و با ارزش ترین فاکتور و عامل افزایش رتبه در جست و جو های گوگل شناخته می شوند و در بدست آوردن رتبه ی بهتر به شدت تاثیر گذار خواهند بود.

بسیاری از متخصصان سئو معتقد هستند که بهترین راه برای افزایش رنکینگ و رتبه در گوگل، این است که وب سایت های بیشتری را پیدا کنید که وب سایت شما را در خود لینک کنند. نکته ای که مورد توجه است این است که هرچه اعتبار وب سایتی که شما را درون خود لینک می کند در گوگل بیشتر باشد، تاثیری که لینک شدن شما توسط آن وب سایت، بر روی شما می گذارد به مراتب بیشتر خواهد بود.

این امر گاهی می تواند تنها به وسیله ی درج کردن و تولید محتوای با ارزش صورت بگیرد. تولید محتوای خوب و با ارزش، می تواند باعث این شود که وب سایت های دیگر، محتوای شما را به اشتراک بگذارند و در پایان شما را در آن لینک کنند.

به هر حال، کاربرد این قسمت در گوگل وب مستر این است که از طریق آن می توانید لینک های مرتبط به وب سایت خود را مشاهده نمایید و آمار دقیقی از آنها بدست آورید تا به شما در روند مدیریت آنها کمک کند.

نتیجه

اگر شما هم به تازگی وب سایتی راه اندازی کرده اید، و مایل هستید که وب سایت شما در گوگل بیشتر و بهتر به چشم بخورد، لازم است که طبق قوانین و اصولی که گوگل در نظر گرفته است عمل کنید تا نتایج سئوی بهتری بدست آورید.

و درصورتی که قصد پیروی از آنها را دارید، بهترین کار این است که از از نظرات و توصیه های خود آنها استفاده کنید و آنها را در امور خود به کار بگیرید. برای این کار حتما به پیشنهادات گوگل عمل کنید و سعی کنید که وب سایت خود را طوری پیش ببرید که نیاز ها و انتظارات گوگل را در بر بگیرد و آنها را رعایت کند.

به منظور این کار، ساده ترین راه این است که Google Webmaster استفاده کنید. در صورتی که از این ابزار رایگانی که گوگل در اختیار کاربرانش قرار داده است استفاده کنید، تنها در چند دقیقه می توانید ببینید که وب سایت شما از نظر گوگل در چه جایگاهی قرار دارد و به عبارتی نظر گوگل درباره ی وب سایت شما چیست.

شما چطور روند پیشرفت وب سایت خود را بهبود می بخشید؟ در صورتی که شما نیز درباره ی بهبود و پیشرفت امور افزایش رتبه ی وب سایت یا سئو مهارت و نظری دارید، می توانید در زیر این پست نظرات خود را با و دیگر کاربران این وب سایت در میان بگذارید.