لوگوی Taop
چطور یک استراتژی CRM را توسعه دهیم

چطور یک استراتژی CRM را توسعه دهیم

چطور یک استراتژی CRM را توسعه دهیم

امروزه کمتر کسب و کار موفقی وجود دارد که با نرم افزار ها یا سیستم های CRM آشنایی نداشه باشد و از مزایایی که این نرم افزار ها می توانند برای کسب و کار ها به وجود بیاورند آگاهی نداشته باشد.

کسب و کار ها به دلایل و هدف های مختلفی از نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند که از جمله آنها می توان به بهبود ارتباط با مشتریان، اتوماسیون کار های روزانه ی کسب و کار، ذخیره سازی بهتر اطلاعات و داده های مشتریان، و همچنین بهبود امور بازاریابی نظیر ایجاد یا مدیریت کمپین ها، بازاریابی ایمیلی و غیره اشاره کرد.

اما ساخت و راه اندازی یک سیستم سی آر ام موفق تنها به انتخاب یک تکنولوژی و فروشنده ی مناسب نیست. به منظور استفاده ی بهتر و بهینه تر، شما نیاز خواهید داشت تا از یک استراتژی مناسب و قدرتمند استفاده کنید.

در مقاله ای اکنون درحال مطالعه ی آن می باشید، ما قصد داریم تا نگاهی کلی به کار هایی که برای توسعه و استفاده از یک استراتژی مناسب مورد نیاز است انداخته و به شما در تکمیل این امر کمک کنیم.

روند توسعه یک استراژی CRM

به منظور برنامه ریزی برای راه اندازی یک استراتژی CRM مناسب، کاری هایی وجود دارد که باید آنها را یک به یک تکمیل کنید. این کار ها شامل موارد زیر می باشند:

  • یک بینش مشخص داشته باشید- اولین قدم این است که بینش و انتظارات مشخص، واضح و قابل اجرا داشته باشید که تیم شما بتواند حول محور آن حرکت کند.
  • استراتژی خود را تعیین کنید- اهدافی که به شما کمک می کند تا انتظارات خود را به دست آورید را مشخص کنید؛ برای مثال ارائه ی خدمات پس از فروش بهتر یا ایجاد کالا ها و خدمات مناسب تر و با کیفیت تر.
  • هدف های خود را تعریف کنید- اهداف و روند هایی که کسب و کار شما باید طی کنید تا بتواند به خوبی با کسب و کار شما همگام شود را تعریف کنید.
  • تیم خود را رهبری کنید- امکنات و آموزش های لازم برای کمک کردن به تیم خود، برای داشتن و به دست آوردن توانای های ضروری را پیش از استفاده از سی آر ام را فراهم کنید.
  • شاخص های خود را تعیین کنید- شاخص هایی که مایل هستید با استفاده از آنها موفقیت خود را بسنجید را مشخص کنید.
  • بلند مدت فکر کنید- بهترین راه هایی که به می توانید از طریق آنها تکنولوژی خود را راه اندازی کنید و از آن بهره ببرید و آن را با سیستم های آی تی خود همگام کنید را پیدا کنید.

نقشه ی راه اندازی CRM

پس از اینکه استراتژی crm مناسب برای سیستم مدریت ارتباط با مشتری خود را توسعه دادید، وقت آن است تا نقشه و برنامه ی خود برای راه اندازی سیستم جدید را طراحی کنید. این امر می تواند شامل چند مرحله باشد که ما در ادامه قدم های اصلی آن را برای شما شرح می دهیم.

قدم اول: جمع آوری اطلاعات

اطلاعاتی که نیاز دارید تا مشتریان و رفتار های آنها را شناسایی و سازمان دهی کنید را جمع آوری کنید.

قدم دوم: ذخیره اطلاعات

اطلاعتی که به دست آورده اید را در یک مرکز ذخیره و جمع آوری کنید. برخی از کسب و کار ها برای این منظور از دیتابیس های به خصوصی استفاده می کنند.

قدم سوم: دسترسی به اطلاعات

پس از اینکه اطلاعات جمع آوری، ذخیره سازی و سازمان دهی شد، وقت آن می رسد تا آنها را برای کارکنان و افرادی که قرار است با این سیستم کار کنند، به بهترین و کارآمد ترین فرمت در دسترس قرار دهید.

قدم چهارم: تجزیه و تحلیل رفتار های مشتریان

تجزیه و تحلیل رفتار ها یکی از مهم ترین قدم ها برای راه اندازی یک سیستم یا نرم افزار CRM می باشد. کاری که شما باید انجام دهید این است که با استفاده از ابزار هایی که در دست دارید، اطلاعات و داده ها را تجزیه و آنالیز کرده و الگو ها یا روابط را شناسایی کنید. بدین ترتیب، شما می توانید مشتریان خود را تعریف کرده و استراژی های فروش خود را توسعه دهید.

قدم پنجم: بازاریابی به صورت بهینه تر

پس از اینکه توانستید اطلاعات و دید دقیق تری نسبت به مشتریان خود پیدا کنید، زمان آن می رسد تا از CRM خود استفاده کنید تا بفهمید که کدام مشتریان یا مصرف کنندگانی که از کالا ها و خدمات شما استفاده می کنند، می توانند سود بیشتری را نصیب کسب و کار شما کنند. کاری که باید انجام دهید این است که نیاز ها و اولویت های آنها را شناخته، و با ارزش ترین مشتریان خود را مورد هدف قرار دهید.

قدم ششم: بهبود تجربه مشتریان

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که هدف اصلی سیستم های CRM این است که به کاربران و مشتریان شما خدمات رسانی بهتر و بهینه تری انجام دهند. پس از انجام مراحل ذکر شده، کسب و کار و کارکنان شما این امکان را خواهند داشت که با ارائه ی خدمات بهتر، بتوانند تجربه ی بهتری به مشتریان شما ارائه دهند.