لوگوی Taop
تفاوت های CRM و اتوماسیون بازاریابی

تفاوت های CRM و اتوماسیون بازاریابی

CRM و اتوماسیون بازاریابی: تفاوت آنها چیست؟

اگر شما نیز درباره تفاوت نرم افزار ها یا سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM و نرم فزار های اتوماسیون بازاریابی دچار گمراهی و سردرگمی شده اید، باید بدانید که شما تنها نیستید. از آنجایی که فروش و بازاریابی دو جنبه ی اصلی و پایه ی هر کسب و کار هستند، تعداد ابزار هایی که به منظور بهینه سازی این دو در چند سال اخیر در دسترس قرار گرفته اند بسیار گسترش پیدا کرده است.

اگر چه سیستم ها و نرم افزار های CRM و اتوماسیون بازاریابی هر دو به این منظور طراحی شده اند تا امور مشتریان دائمی و بالقوه شما را آسان تر کنند، اما تفاوت هایی کلیدی میان هر دوی این سیستم ها وجود دارد که در صورتی که قصد دارید تا از هر کدام از این سیستم ها به خوبی استفاده کنید، باید آنها را دانسته و درک کنید.

کسب و کار هایی که تفاوت های واضحی میان تیم های بازاریابی و فروش خود دارند و این دو را به خوبی از یکدیگر متمایز می کنند، درک بهتری از اینکه کدام ابزار برای کدام بخش از کسب و کارشان مفید تر است، و چرایی آن خواهند داشت.

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چیست؟

نقش اصلی و اساسی نرم افزار های اتوماسیون بازاریابی این است که هر کاربری که به محصولات یا خدمات کسب و کار شما علاقه نشان می دهد را جذب کرده و با آن ارتباط برقرار کند.

این امر که یک یوزر یا کاربر چطور ممکن است به کسب و کار شما و محصولات یا خدمات آن علاقه نشان دهد، بستگی به نوع کسب و کار شما دارد، اما برخی از مثال های معمول آن شامل موارد زیر می باشد:

  • دانلود کردن یک راهنما یا مطلب درباره یک موضوع
  • درخواست نسخه آزمایشی یک محصول یا خدمات
  • بازدید های مکرر از وبسایت شما
  • ارتباط برقرار کردن با کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی
  • درخواست برقرار تماس با یکی از عوامل خدمات مشتریان شما

هر کدام از این موارد ذکر شده متفاوت هستند، و باید به روش های مختلفی به آنها پاسخ داده شود. نرم افزار های اتوماسیون بازاریابی به شما تیم بازاریابی شما این امکان را می دهند تا تصمیم بگیرند که چه نوع پاسخی به هر کدام از این افراد بدهند، و سپس به صورت اتوماتیک آن را بر اساس قوانین تعریف شده توسط شما برای او ارسال کنند.

نرم افزار CRM چیست؟

اگر چه نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM برای اولین بار در دهه 1970 و سالیان بسیار قبل تر از نرم افزار های اتوماسیون بازاریابی شروع به کار کرده اند، اکثر کسب و کار ها امروزه از آن برای مدیریت مشتریان و مصرف کنندگان خود استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: تاریخچه ی نرم افزار های CRM

نقش پایه و اصولی CRM های بر پایه خدمات ابری بسیار متفاوت تر از نرم افزار ها یا سیستم های اتوماسیون بازاریابی بوده، از بسیاری از جهات از آن ساده تر می باشند. به طور کلی، هدف از استفاده از نرم افزار های CRM شامل موارد زیر می باشد:

  • مدیریت و نظارت بر روی مشتریان بالقوه.
  • مدیریت روابط و ارتباطات با مشتریان دائمی و فعلی به صورت آسان تر.
  • فراهم کردن دسترسی به اطلاعات مشتریان و مصرف کنندگان به افراد مورد نظر در هر نقطه ای که باشند.

افرادی که در زمینه ی فروش فعالیت می کنند، می دانند که هیچ وقت دو مشتری یا مصرف کننده شبیه به یکدگیر نخواهند بود. هر کدام از افرادی که با آنها کار می کنند و با آنها ارتباط دارند، نیازمند روش های ارتباطی نسبتا متفاوتی می باشند. آنچه که CRM آن را (در صورت استفاده) خیلی خوب انجام می دهد این است که تمامی ارتباطات را با یک مشتری فرضی در یک جا نگه داری می کند.

از این طریق، اطلاعات مورد نیاز در قسمت مربوط به آن شخص ذخیره می شود و افراد تیم فروش شما می توانند به سرعت تمامی تاریخچه ارتباط با آن فرد را بررسی کرده و تصمیم بگیرند که برای برقراری ارتباط مناسب تر، چه کار هایی لازم است تا انجام بگیرد.

به عنوان مثال می توان به تیم بازاریابی اشاره کرد که یک فرد علاقه مند به محصولات یک کسب و کار از آنها درخواست یک نمونه آزمایشی از محصولاتشان را می کند. به محض اینکه این فرد وارد سیستم CRM شود، یک فروشنده می تواند به فرد تماس برقرار کرده یا به او ایمیل بزند تا زمان و هماهنگی های لازم برای ارسال نسخه آزمایشی با او را هماهنگ کرده یا حتی سوال های او را پاسخ دهد و با او ارتباط برقرار کند.

تمامی ارتباطاتی که میان این فرد و تیم فروش برقرار می شود درون CRM ذخیره سازی می شود. افراد تیم فروش شما می توانند به آسانی قدم های بعدی را برای تمامی افرادی که چنین وضعیتی برایشان به وجود می آید را پیشبینی کنند و با او ارتباطی مفید تر برقرار کنند و شانس جذب او به عنوان یک مشتری دائم را افزایش دهند.