لوگوی Taop
سیر تا پیاز مدیریت محتوای اختصاصی

سیر تا پیاز مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

سیستم مدیریت محتوای اختصاصی چیست؟

یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی (به انگلیسی content management system یا CMS) اساسا نرم افزار یا اپلیکیشنی است که به منظور مدیریت محتوای یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد و به افراد یا کارکنانی که در این زمینه فعالیت می کنند این امکان را می دهد تا محتوای یک رسانه مانند وب سایت را ساخته، ویرایش کرده و آن را منتشر کنند. محتوا در یک سیستم CMS  اساسا در یک دیتابیس (به انگلیسی database) ذخیره می شود و در یک صفحه، بر اساس نوع محتوا و تنظیمات صورت گرفته به نمایش در می آید.

امروزه کمپانی های زیادی نرم افزار های مدیریت محتوا را تولید و ارائه می کنند که هر کدام از آنها شامل ویژگی های مخصوص و مربوط به خود می باشند؛ اما به طور کلی ویژگی های پایه و کلی این سیستم ها شامل موارد زیر می باشند:

  • قابلیت تولید محتوا، که به کاربران این امکان را می دهد تا به راحتی با هر فرمتی محتوای مناسب و مورد نیاز یک کسب و کار را تولید کنند.
  • ذخیره اطلاعات، که به کاربران این امکان را می دهد تا محتوا های مختلف را در یک مکان مشخص ذخیره سازی و سازماندهی کنند.
  • مدیریت امور کاری، که شامل اختصاص دادن امتیازات و دسترسی ها، و وظایف و مسئولیت ها بر اساس کار هر فرد شامل نویسندگان، ویراستار ها و ادمین ها می باشد.
  • انتشار، که محتوای تولید شده را سازماندهی کرده و آن را منتشر می کند.

مزایای استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا

یکی از مزایای اصلی استفاده از نرم افزار ها و سیستم های CMS این است که این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که افراد باید به صورت تیمی با یکدیگر کار کرده و در آن همکاری داشته باشند. کارکنان و یوزر های زیادی می توانند وارد این سیستم شده و با همکاری یکدیگر، محتوا های مختلف را تولید کرده، ویرایش کرده، سازمان دهی کنند و آن را منتشر کنند.

از آنجایی که اینترفیس (interface) یا رابط کاربری این سیسم ها معمولا وب-محور هستند، این قابلیت را دارند که به هر تعداد کاربر در هر مکان و زمانی قابلیت دسترسی بدهند و افراد می توانند به راحتی و صرف نظر از موقعیت جغرافیایی خود کار های خود را انجام دهند.

دومین قابلیت سیستم های CMS این است که رابط کاربری بسیار ساده و کاربر پسندی دارند و کار با آنها بسیار آسان است. بدین منظور که این سیستم ها به کاربرانی که دانش برنامه نویسی ندارند و به کلی از زبان برنامه نویسی سر در نمی آورند، این امکان را می دهند تا به راحتی با آن کار کرده و محتوا های وب سایت خود را مدیریت کنند. ویرایشگر یا ادیتور ویزوینگ (به انگلیسی WYSWYNG) که معمولا در پلت فرم های مدیریت محتوا استفاده می شود به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به داشتن دانش HTML یا CSS بتوانند تکست های خود را وارد کرده و عکس های خود را آپلود کنند.

هنگامی که یک کمپانی از CMS برای انتشار صفحات خود استفاده می کند، این امر باعث کاهش نیاز به مهنداسن و برنامه نویسان فرانت اند (front-end) برای ایجاد تغییر در وبسایت می شود که همین امر باعث می شود تا انتشار محتوا ها به صورت ساده تر و سریعتری صورت بگیرد.

مثال هایی از سیستم های CMS

اگرچه کمپانی هایی که امروزه در زمینه تولید و ساخت سیستم های مدیریت محتوا فعالیت می کنند در سطح دنیا بسیار زیاد هستند، اما برخی از این سیستم ها که از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند شامل موارد زیر می باشند:

  • سیستم Drupal
  • سیستم Joomla
  • مدیریت محتوای Magento
  • نرم افزار های کمپانی ModX
  • سیستم های کمپانی Squarespace
  • کمپانی Wix
  • سیستم های سی ام اس Weebly
  • و سیستم های مدیریت محتوای Wordpress

در یک سیستم سی ام اس به دنبال چه چیزی باشیم

پیش از انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، بهتر است تا شیوه های مدیرت اطلاعات کمپانی و همچنین اهداف کسب و کار خود را در رابطه با تولید و انتشار محتوا مد نظر قرار دهید.

یکی از کار هایی که باید انجام دهید، نوشتن و تهیه لیستی از مشکلاتی که سعی دارید آنها را برطرف کنید، و همچنین نیاز های به خصوصی که ممکن است داشته باشید است. این امر به شما کمک می کند تا سیستم سی ام اس مناسب را انتخاب کنید؛ یعنی سیستمی که می تواند نیاز های کسب و کار شما را برطرف کند، و صرفا سیستم معروف و شناخته شده ای نیست. 

سیستم های CMS یا مدیریت محتوا در سایز ها و انواع مختلفی عرضه می شوند که هر کدام دارای ویژگی ها، مزیت ها و معایب خود می باشند. به عنوان مثال، برخی از این سیستم ها به صورت ایده آل برای وبلاگ نویسی یا بلاگینگ (blogging) طراحی شده، برخی دیگر ممکن است برای سایت های اقتصادی ساخته شده باشند که دارای قابلیت هایی مانند قیمت گذاری و حسابداری می باشند.

به طور کلی، آنچه شما باید به دنبال آن باشید این است شناخت کافی و دقیقی از نیاز ها و مشکلات کسب و کار خود داشته باشید تا از این طریق، بتوانید CMS یا سیستم مدیریت محتوایی انتخاب کنید که می تواند به خوبی به کسب و کار شما خدمت کرده و کارکنان و کارمندان شما که در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند، بتوانند با استفاده از آن کار خود را به نحو احسنت انجام دهند و باعث رشد و پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار شما شوند.

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا

تقریبا می شود گفت هیچگونه محدودیتی برای فاکتور هایی یک کمپانی باید پیش از تصمیم گیری برای استفاده از یک سیستم سی ام اس در نظر بگیرد وجود ندارد. با این حال، یکسری ویژگی های معمول و پایه وجود دارد که افراد باید همیشه به آنها توجه داشته باشند که به عنوان مثال می توان به رابط کاربری ساده برای ادیتور ها و قابلیت جست و جو و سرچ هوشمند اشاره کرد.

 با این حال، برای برخی از کسب و کار ها، نرم افزار و سیستمی که از آن استفاده می کنند وابسته به برخی از نیاز های مشخص می باشد که برای مثال می توان به سایز و اندازه ی کسب و کار یا موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد.

همچنین مدیران و ادمین های سیستم های CMS باید اطلاعات مشخصی داشته باشند که از جمله آنها می توان به اینکه چه تعداد کاربر قرار است که از سیستم استفاده کنند، یا اینکه لازم است که سیستم مورد نظر دارای چند زبان باشد یا خیر، و همچنین داشتن اطلاعات درباره اندازه تیم مورد نیاز برای اداره و استفاده از سیستم نیز مورد نیاز است.

علاوه بر آن، برای انتخاب یک سیستم سی ام اس بسیار مهم است که سطح و میزان کنترلی که کاربران و همچنین مدیران سیستم دارند را مد نظرقرار دهید. گستردگی و تنوع فرم های داده های الکترونیکی که در یک کسب و کار استفاده می شود نیز هائز اهمیت می باشد و تمامی محتوا های دیجیتالی باید به راحتی ایندکس (index) یا ثبت شوند.