ما به عنوان یک کمپانی ارائه دهنده ی سرویس ها و نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری، بسیار شاهد هستیم و می شنویم که یک کمپانی هنوز در حال استفاده از سیستم های سی آر ام قدیمی است.
در بسیاری از موارد، کمپانی ها صد ها یا شاید هزاران دلار را در یک سیستم، در طی سالیان سال سرمایه گذاری کرده باشند. یکی از مشکلات شایعی که سیستم های قدیمی دارند این است که کاربران، به خصوص کاربران بخش فروش نمی توانند از آنها استفاده ی بهینه ای داشته باشند. ما بسیاری از مواقع می شنویم که افراد می گویند:« افراد فروش ما می توانند وارد بخش فرصت های فروش شوند، اما عملا کار دیگری نمی توانند انجام دهند.»
از طرف دیگر، سیستم های CRM قدیمی ممکن است هنوز کارایی مورد نیاز در برخی از بخش ها، نظیر بخش خدمات مشتریان را داشته باشند.
با این حال، مدیران و صاحبان کسب و کار ها همیشه راضی به جایگزین کردن نرم افزار های جدید، با سیستم ها و نرم افزار هایی که وقت و هزینه ی زیادی روی آنها صرف شده است، و هنوز هم در برخی از زمینه ها ارزشمند هستند، نخواهند بود.
هنگامی که درباره CRM صحبت می کنیم، دقیقا منظورمان از یک سیستم قدیمی چیست؟
یک سیستم قدیمی معمولا به صورت درون سازمانی و مشتری-سروری می باشد. دیتابیس های آن معمولا بر روی یک سرور SQL یا سرور Oracle داخلی و درون سازمانی کار می کند. بر روی آن معمولا یک یا چند سرور ویندوز های 2000 یا 2003 قرار دارد. کاربران معمولا با استفاده از کلاینت های ویندوز نصب شده بر روی سیستم ها می توانند به آن دسترسی داشته باشند. دسترسی از راه دور به آن معمولا از طریق یک حساب VPN و یک برنامه نظیر Critix انجام می گیرد.
البته ممکن است یک سیستم CRM قدیمی به صورت سیستم های ابری و جدید نیز باشد، اما در عین حال از سرور های قدیمی و درونی استفاده کند. این نوع سیستم ها، از آنجایی که بر عکس مواردی که در بالا اشاره شد، به هیچگونه نرم افزار ویندوزی (به غیر از ایمیل و نرم افزار های Office) احتیاج ندارند، نگهداری و استفاده از آنها آسان تر است. با این حال، این سیستم ها ممکن است لازم باشد تا با مرورگر های قدیمی نظیر Internet Explorer 6 کار کنند.
هرکدام از این نسخه ها ممکن است به هزینه های زیادی برای ارتقا پیدا کردن و پشتیبانی از دیتابیس های جدید، سیستم عامل های جدید و کلاینت های مرورگر و ایمیل جدید نیاز داشته باشند.
در برخی از موارد، علی رغم صرف هزینه برای ارتقا دادن، این سیستم ها ممکن است نتوانند با اپلیکیشن ها و افزونه های اضافی نظیر تکنولوژی های مربوط به بازاریابی سازگاری داشته باشند و از آنها استفاده کنند. همچنین ممکن است سیستم شما ضمن ارتقا به نسخه های بالا تر نیز امکان استفاده شدن توسط تلفن های همراه هوشمند را نداشته باشد.
نوع دیگری از سیستم های قدیمی، شامل سیستم هایی است که به طور اختصاصی و به صورت درون سازمانی، مخصوص یک کسب و کار و احتمالا توسط همان کسب و کار راه طراحی و ساخته شده است. اگر چه این سیستم ها در برخی از مواقع می تواند کارایی مناسبی برای یک کسب و کار داشته باشند، اما باز هم برای پشتیبانی از نرم افزار ها و امکانات دیگر، نظیر امور بازاریابی مشکل خواهند داشت.
از آنجایی که مدیران کسب و کار ها احتمالا تمایلی به جایگزینی سیستم های قدیمی نخواهند داشت، به نظر می رسد که تیم های فروش باید سالها این سیستم ها را تحمل کنند.
یک راه حال معمول برای یک تیم فروش که به آن خدمات رسانی مناسبی داده نمی شود، این است که مدیر فروش به صورت مخفیانه از یکی از فروشندگان سی آر ام های مدرن استفاده کند و یک سیستم جدید خریداری کند.
با این حال، هنگامی که یک سیستم CRM پشتیبانی مناسب و برنامه ای برای پیشرفت ندارد، ممکن است به یک حجم عظیم از اطلاعات تبدیل شود که هیچ سیستم دیگری امکان متصل شدن به آن را ندارد. در نهایت، این امر باعث می شود تا همه ی افراد نیاز داشته باشند تا یک قدم به عقب بازگشته و نگاهی به استراتژی کلی CRM شرکت بی اندازند.
یک رویکرد استراتژیکی شامل مشورت کردن و دریافت سرمایه از سرمایه گذارانی است که به کارایی و مزیت هایی که یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری می تواند برای کسب و کاری که مالک بخشی از آن هستند، علاقه نشان می دهند. این اولین قدم از قدم های بسیاری است که لازم است برای یک طرح و برنامه ریزی مناسب برای انتخاب یک CRM طی شود.
این تنها راهی است که یک تیم فروش فراموش شده می تواند از شر سیستم های قدیمی خلاص شده و به سیستمی دسترسی داشته باشد که نه تنها می تواند به رشد آنها و کسب و کار کمک کند، بلکه می تواند به آنها کمک کند تا به بخش های دیگر کسب و کار نیز مرتبط شوند.
مقالات دیده شده اخیر
سئو فروشگاه اینترنتی -قسمت دوم
اهمیت طراحی وب سایت ریسپانسیو
تحلیلی بر نرم افزار CRM رایگان
قیمت نرم افزار سی آر ام
چگونه یک وبسایت را سئو کنیم؟